نکتههای کاربردی برای مدیریت جریان نقدی، برای هر کسبوکاری، جریان نقدی مانند اکسیژن است. کسبوکار شما به جریان نقدی سالم برای بقا وابسته است و اگر آن را به خوبی کنترل کنید، حتی به شما قدرت خرید و چانهزنی بیشتری میدهد. یک جریان نقدی سالم مفهوم نسبتاً سادهای است: باید پول ورودی شما بیشتر از پول خروجی باشد، و باید به موقع برسد تا بتواند پول تأمینکنندگان را بپردازید و کالاهای جدید بخرید. این موضوع به اندازهی کافی ساده است، اما ممکن است اجرای آن همیشه ساده به نظر نیاید. پس دقیقاً چگونه باید اطمینان حاصل کنید که این قسمت مهم از کسبوکار وضعیت مناسبی دارد.
نکتههای کاربردی برای مدیریت جریان نقدی
- یک پیشبینی از جریان نقدی داشته باشید. اول، برای ۶ تا ۱۲ ماه آینده اهدافی تعیین کنید تا وضعیت مالی را دنبال کنید و جلوی نقصان را بگیرید. سپس، به تغییرات فصلی مانند قبوض گرمایشی که در زمستان بیشتر میشوند توجه کنید. فراموش نکنید که هزینههای ثابت و متغیر را در نظر بگیرید و واقعبینانه پیشبینی کنید.
- روی پرداختها مسلط باشید. برای مشتریان و خریداران فاکتورهای بهموقع بفرستید و صورتحسابهای از موعد گذشته را پیگیری کنید. دربارهی شرایط پرداخت شفاف باشید؛ ۳۰ روز زمان استاندارد است. تاریخهای پرداخت مشتری را بدانید و تأخیرها را نادیده نگیرید زیرا مشتری که اخیراً بدهیاش را پرداخت نکرده است، ممکن است کسبوکار را تعطیل کند.
- موجودی را کنترل کنید. اگر بدانید که چه موجودی دارید و چه چیزهایی باید سفارش دهید، از گیر انداختن پولتان در موجودی زیاد اجتناب میکنید. برای رسیدن به این وضعیت، ثبتهای موجودی را همزمان با حساب بانکی برای مغایرت بررسی کنید – چه ماهانه باشد چه هفتگی.
- رابطهی دوستانه را با وامدهندگان حفظ کنید. چه کسبوکارتان جدید باشد و چه در حال رشد، ممکن است گهگاه به کمک مالی از طرف بانک یا وامدهنده به شکل اضافه برداشت شود. توافقنامهی اعتباری یا اصلاح شرایط پرداخت نیاز پیدا کنید. اگر بانک و وامدهندگان را در جریان مخارج پیشبینینشده یا تغییرات در پیشبینیها قرار دهید، به شما بیشتر اعتماد میکنند. احتمال بیشتری هم خواهد داشت که در صورتی که به کمک مالی نیاز پیدا کنید با شما برخورد مناسبی داشته باشند.
- به اعتبار دسترسی پیدا کنید. اگر کسبوکارتان به سرعت در حال رشد است، به دنبال دسترسی به یک خط اعتباری از یک بانک یا موسسهی مالی مانند اضافهبرداشت یا وام کوتاهمدت باشید. در موارد بسیاری، بانکها اگر یک قرارداد اولیهی خدمات یا استعلام بها را ببینند، مایلند به کسبوکار وام بدهند. زمانی که مشتری بدهی را پرداخت کند، شما هم وام را برمیگردانید.
- خروجیها را محدود کنید. ارزیابی کنید که هر چند وقت یک بار طلب تأمینکنندهها، صورتحساب مالیاتی، قبوض و … را پرداخت میکنید. سپس ببینید که آیا میتوانید قسطی پرداخت کنید یا میتوانید شرایط منعطفتری برای پرداخت بگیرید. همچنین هزینههای کوچکتر را بررسی کنید و ببینید که کدام هزینهها در مجموع به اعداد بزرگی تبدیل میشوند.
- مشکلات را پیش از رخدادن پیشبینی کنید. مشکلات بالقوهی جریان نقدی را از قبل از طریق بهروزرسانی پیشبینیهای جریان نقدی و رصد شرایط بازار، تشخیص دهید. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا مشتریان یا تأمینکنندگان مشکل مالی دارند و در صورت نیاز اقدام مناسب را انجام دهید. اگر نگران هستید، پیش از این که یک مشکل کوچک به مشکلی بزرگ تبدیل شود، با حسابدار، سرمایهگذار یا منتور کسبوکارتان صحبت کنید.